A téli gumik használatának fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, hiszen az extrém hidegekben döbbenetes különbségeket eredményez a megfelelő szett használhatta. De mi a helyzet a nyárral? Vajon éppúgy problémás téli gumival a forró aszfalton, mint fordítva? Miért ne hagyhatnánk fent a téli gumikat, spórolva egy kisebb vagyont? A következőkben a gumicsere fontosságáról olvashatsz bővebben.

A puding próbája az evés – de inkább tanuljunk más kárán

Hogy kezdésképpen egy példával szemléltessük a dolgot, gondoljunk csak lábbelinkre. Ha tél, akkor a bakancsok és csizmák jutnak eszünkbe, hiszen kényelmesek, melegek és kevésbé csúszkálunk bennük, mint egy nyári futócipőben, vagy szandálban. Az világos, miért nem szeretnénk bundás csizmákban strandolni nyáron, de hogy jön ez az abroncsokhoz?

A téli gumik alapvető különbségei nem csak a mintázatban rejlenek, hanem sokkal inkább a gumikeverék összetételében, valamint az abroncs strukturális felépítésében. Ezek az abroncsok sokkal lágyabb anyagból készülnek, hogy a téli fagyokban se veszítsék el rugalmasságukat és tapadási képességüket. Mivel a hóban és fagyban kiválóak, joggal merül fel a kérdés: miért is kellene cserélni őket, ha többet mutat a hőmérő?

Számos szakértő foglalkozik ezzel a kérdéssel (autofocus.ca, lesschwab.com, stb.), és a tanulságokat összegezve már egy laza, üres parkolós szlalomozás közben is érezhető a különbség. Míg a téli gumi lágy összetételének köszönhetően meglehetősen csúszkálósra sikeredik a mutatvány, a nyári bordázatú, keményebb keverékű változatokkal élesen és stabilan tudunk fordulni.

A fékezésnél is ugyanez a helyzet: Ha az aszfalt meleg, a lágy keverék tapadás helyett inkább elnyúlik rajta és csak később tudunk megállni. Jegyezzük meg, mindig a szezonhoz illő keverék a legbiztonságosabb.

További különbségek

Nem csupán a keverékben és a bordázatban kell keresni a különbségeket. A téli gumik oldalfala alapvetően gyengébb, több mozgást lehetővé tevő anyagból készül, míg a négy évszakos, vagy nyári abroncsok esetében egy sokkal feszesebb, tömörebb megoldást alkalmaznak a gyártók. Ennek eredményeképpen, ha elkezdünk fordulni, a téli abroncsoknak rugalmasságuk révén tovább tart a kormány reakcióját az aszfaltra közvetíteni. A nyári abroncsok ezzel ellentétben rögvest reagálnak.

Ha ez sem győzött meg a cseréről, és gazdaságosabbnak tartod a téli abroncsok futtatását, a hidegre tervezett gumik kopási tulajdonságai talán segítenek a helyes döntésben. Rendkívül gyorsan kopnak melegben. Tartósan használva őket hipp hopp elhasználódnak, és mehetünk is új szettet vásárolni.

De mi ez a négy évszakos őrület?

Ha a nyári gumikat tervezték a melegebb időszakokra, akkor mi értelme ezeknek a négy évszakos gumiknak?

A név kicsit félrevezető lehet, hiszen korántsem tökéletes választás a faggyal, jéggel és tűző meleggel áldott területeken. Bár az utóbbi években rengeteget fejlődtek megbízhatóságban és terhelhetőségben, valójában leginkább az esős éghajlatokon élőknek javasoltak, illetve az olyan területen lakóknak, ahol a szélsőséges időjárási viszonyok a legkevésbé sem jellemzőek.

Bár továbbra is tartjuk, hogy nyáron a nyári gumi a legideálisabb, tagadhatatlan, hogy még mindig jobb lecserélni a télieket négy évszakosra a nagy melegekre, hiszen autózás közben az az 1 másodperc féktávon életet menthet.