Meglehetősen vakmerő dolog egy hanyagul karbantartott autóval nekivágni a télnek, különösképpen, ha a kemény hidegek rendszeresek környékünkön.

Az alábbi karbantartási tippek nem csak a fogyasztás és légszennyezés csökkentésében segítenek, hanem a hosszú távú megbízhatóságot is nagyban segítik, így télen sem kell azon aggódnunk, melyik kanyarban robbanunk le.

  • A megfelelő karbantartás alapja autónk használati utasítása, hiszen ki is tudhatna többet hőn szeretett gépjárművünk karbantartásáról, mint maga a gyártó. Ha töviről hegyire nem is nyaljuk át magunkat a teljes dokumentumon, az időszakos karbantartási javaslatokat mindenkinek fontos ismernie.
  • Bármilyen érzékelt motor és futómű problémát a lehető leggyorsabban javíttassunk – legyen szó nehézkes indulásról, ingadozó alapjáratról, elszökött lóerőkról, stb., hiszen idővel ezek még komolyabb problémákat fognak okozni, amelyek vaskosabb javítási költségeket jelentenek. Véssük az eszünkbe, a tél bizony hatványozza a tüneteket.
  • Az elöregedett és koszos szűrőket – mint levegő szűrő, üzemanyagszűrő – cseréljünk le minél hamarabb, hiszen a szennyeződéseknek hála az átlagfogyasztásunk jelentősen meg fog ugrani. .
  • A tankot tartsuk feltöltve a mindenféle lerakódások megakadályozásának érdekében.
  • A hőmérséklet csökkenésével győződjünk meg róla, hogy autónkban megfelelő mennyiségű fagyálló található. A hűtővíz és fagyálló ajánlott aránya 50/50, a fagyáspontot pedig bármelyik benzinkúton ellenőriztethetjük.
  • A használati utasítás szerint rendszeresen cseréljünk olajat és olajszűrőt, különösen akkor, ha kisebb távokra használjuk autónkat. Gyakorta elhanyagolják az autó tulajok, ám mégis a motor élettartamának szempontjából ez az egyik legfontosabb beavatkozás. Az optimális kopásvédelem szempontjából nagyon fontos, hogy csak és kizárólag autónkhoz ajánlott kenőanyagokat használjunk.
  • A hűtőfolyadékot a használati utasítás szerinti intervallumonként szintén le kell engedni, majd újratölteni. Habár a szinten tartáshoz szükséges utántöltéseket magunk is gond nélkül el tudjuk végezni, sose vegyük le hűtőtartály sapkát forró motornál! Ezen kívül a vezérműszíj feszességét – amennyiben hozzáférünk – is érdemes pár havonta ellenőriznünk.
  • A fűtés berendezések nem csak kényelmi szempontokat szolgálnak, hanem bizony a vezethetőséget is nagyban befolyásolják. Lefagyott ablakokkal sose induljunk útnak!
  • Az elöregedett ablaktörlő lapátokat cseréljük le, hiszen a fagyban még nehezebb dolguk lesz. Óh, és nem árt bevásárolnunk jégoldóból és jégkaparóból sem ha már itt tartunk.
  • Vizsgáljuk meg az akkumlátort! Az egyetlen pontos módja ennek természetesen professzionális készülékkel végezhető el, viszont az olyan rendszeres karbantartási feladatok elvégzésével, mint a pólusok csatlakozóinál korrózió letisztogatása, csatlakozók csavarjainak meghúzása valóban növelheti az aksi élettartamát. Az aksi felépítésétől függően a folyadék utántöltést is saját kezűleg megadhatjuk.
  • Ellenőrizzük a fényszórókat! A latyakos és nedves időszakban fokozottan ügyeljünk a fényszóróburák tisztaságára, illetve tartsunk magunknál minden égőből tartalékot. Ha esetleg már homályosak a búrák, vigyük el egy polírozóba, így aztán csere nélkül is jelentősen növelhetjük a látótávolságot.
  • Ha már egy műhelyben járunk és emelőn van az autónk, nézessük át a kipufogó rendszert is, hiszen bármilyen apró lyuk potenciálisan ronthatja autónk teljesítményét és megbízhatóságát.
  • Mindig ideális állapotú és típusú gumikkal vágjunk neki az útnak! Nem győzzük hangsúlyozni, hogy milyen fontos a téli/nyári gumi csere, hiszen cseppet sem túlzás azt állítani, életünk múlhat rajta. Természetesen nem csak a típus számít, hanem a megfelelő barázda mélység is, ezen kívül ellenőrizzük folyamatosan a guminyomást! Az alacsony guminyomás drámai módon növeli a kopást. Ha pedig abroncsaink egyenetlenül kopnak, irány egy futómű specialista.
  • Fékeinket is legalább annyira fontos ellenőrizni, mint abroncsainkat. Szemrevételezéssel havonta legalább egyszer győződjünk meg róla, hogy a fékbetétek és féktárcsák megfelelő állapotban vannak.
  • A váltóval gyakran csak akkor foglalkozunk, amikor már nagy a baj. Legyen szó automatáról, vagy manuálisról, a váltóolajt mindenképpen cseréljük le a kézikönyv utasításai szerint!
  • Mindig legyen nálunk egy túlélőcsomag a legfontosabbakat tartalmazva:
    • kesztyű
    • csizma
    • pokróc
    • ásó
    • öngyújtó
    • hólánc
    • elemlámpa
    • elemek
    • extra mobil töltő
    • energiaszeletek.

Ha ezekre a pontokra figyelünk, nagy meglepetés nem érhet bennünket téli utazásaink közepette. Amennyiben régen jártunk szerelőnél, a fenti pontok ellenőrzéséért érdemes begurulni egy közeli műhelybe.